Wiata fotowoltaiczna – wiata z instalacją na dachu

Choć przywykliśmy do tego, że najpopularniejszym miejscem posadowienia instalacji fotowoltaicznej jest dach domu, nowoczesne panele PV znajdują zastosowanie w naprawdę wielu lokalizacjach: na gruncie, na elewacji, na balkonie, a także na wiacie typu carport. To ostatnie rozwiązanie stosowane jest głównie w przestrzeni publicznej, w tym jako element infrastruktury towarzyszącej autostradom, ale także na prywatnych posesjach.

Wiata fotowoltaiczna, stanowiąca zadaszenia dla samochodów i rowerów jest rozwiązaniem umożliwiającym nie tylko garażowanie pojazdów oraz ich ochronę przed nadmiernym promieniowaniem UV, opadami deszczu bądź śniegu, ale także ładowanie pojazdów elektrycznych i hybrydowych. 

Carporty – wiaty fotowoltaiczne w przestrzeni publicznej

Wzrastająca popularność carportów w przestrzeni publicznej wiąże się z faktem, że po naszych drogach jeździ coraz więcej samochodów elektrycznych oraz hybrydowych. Stacja ładowania takich pojazdów może być jedno- bądź dwustanowiskowa – i takie instalowane są na prywatnych posesjach albo wielostanowiskowa, najbardziej pożądana i funkcjonalna na wielkich parkingach przy centrach handlowych, na stacjach beznynowych czy w MOP-ach, czyli miejscach obsługi podróżnych lokowanych przy autostradach i drogach ekspresowych.

Choć wiata solarna najczęściej powstaje jako garaż i miejsce ładowania samochodu elektrycznego lub hybrydowego, w przestrzeni publicznej może ona być dodatkowo wykorzystana także do innych celów, np.: oświetlenia parkingu, elewacji budynku czy nośników reklamowych.  Wiaty fotowoltaiczne mogą  być też „podpięte” np. do ławek solarnych i dawać możliwość ładowania urządzeń mobilnych.

Fotowoltaiczna wiata garażowa na prywatnej posesji

Można się zastanawiać, czy fotowoltaiczna wiata garażowa na prywatnej posesji powstaje jako uzupełnienie instalacji na dachu domu bądź na działce, czy jako samodzielna konstrukcja służąca wyłącznie ładowaniu pojazdów. 

Przyjmuje się, że instalacja fotowoltaiczna w postaci wiatya solarnej budowana jest kiedy nie mamy możliwości posadowienia instalacji PV na dachu albo na gruncie, ale też nie chcemy wykorzystywać odnawialnych źródeł energii do zasilania lub ogrzewania domu, a jedynie do ładowania samochodu elektrycznego czy hybrydowego. Mówiąc wprost: chcemy mieć przydomową stację ładowania pojazdów elektrycznych i hybrydowych napędzaną fotowoltaiką. Postawienie i utrzymanie wiaty garażowej jest szybsze i tańsze, niż budowa tradycyjnego garażu, a na wąskiej działce jest to często rozwiązanie optymalne ze względu na niewielki obszar, którym dysponujemy. Warto też wiedzieć, że na budowę wiaty garażowej do 50m2 nie są wymagane żadne pozwolenia na budowę. Inwestycję należy jedynie zgłosić w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. 

Czy wiata pod panele fotowoltaiczne może być rozbudowywana?

Jeśli decydujemy się na wiatę wolnostojącą, zawsze istnieje możliwość jej rozbudowy np. w związku z zakupem kolejnych samochodów. Na wiatę fotowoltaiczną przylegającą do budynku warto zdecydować się, kiedy mamy pewność, że jest to jej ostateczne położenie i nie będziemy jej rozbudowywać. Należy przy tym pamiętać, że wiata przylegająca do budynku nie musi być zadaszeniem terenu garażowego. Równie dobrze sprawdzi się jako zadaszenie tarasu, schowka na narzędzia ogrodowe czy przydomowej altany. 

Z jakich paneli robi się wiaty fotowoltaiczne?

Wiaty solarne projektuje się z wykorzystaniem paneli double glass (szkło-szkło) zwanych także bifacial. Uzyski energii z paneli dwustronnych są o 20% wyższe niż w przypadku tradycyjnych paneli jednostronnych. Musimy jednak pamiętać, że warunkiem uzyskania optymalnych osiągów jest zamontowanie ich pod takim kątem, aby umożliwić dolnej stronie przechwytywanie maksymalnie dużej ilości światła z odbić oraz z zachodzącego lub wschodzącego słońca. Dolna strona paneli bifacialnych jest najbardziej aktywna, kiedy podłoże pod nimi charakteryzuje się dużym współczynnikiem albedo (zdolnością odbijania światła słonecznego). Warunki takie spełniają np.: żwir, piasek, beton pomalowany białą farbą.

Nowoczesne wiaty fotowoltaiczne to jedno z rozwiązań opartych na systemach BIPV (Building Integrated PhotoVoltaics).

Bardziej tradycyjną i tańszą metodą budowania wiat fotowoltaicznych jest pokrywanie ich blachą trapezową a następnie instalowanie na niej tradycyjnych paneli fotowoltaicznych. Mamy wtedy dowolność wyboru modułów, możemy zainstalować np. panele Full Black.

Ile kosztuje wiata solarna?

Najpopularniejsze przydomowe wiaty solarne składają 9 albo 18 paneli fotowoltaicznych, co pozwala na komfortowe zaparkowanie i ładowanie jednego lub dwóch samochodów. Całkowity koszt inwestycji zależy od liczby, mocy i jakości paneli słonecznych. 

Podsumowanie

Technologia budowy nowoczesnych wiat fotowoltaicznych jest nieskomplikowana, dzięki czemu stają się one samowystarczalnymi konstrukcjami do ładowania samochodów elektrycznych i hybrydowych, hulajnóg, skuterów czy rowerów elektrycznych. Wiata z instalacją fotowoltaiczną na dachu to rozwiązanie zarówno dla indywidualnego gospodarstwa domowego jak dla miejskiej infrastruktury. W zależności od rozmiarów, carport może służyć jednemu albo większej liczbie pojazdów, a jeśli jest dużą konstrukcją, znajdzie zastosowanie w firmach czy nawet gospodarstwach rolnych. Zakup instalacji fotowoltaicznej do 10 kWp dla klienta indywidualnego w całości lub częściowo zamontowanej na konstrukcji carport, kwalifikuje się do dotacji z programu „Mój Prąd”.

Autor